16 oktober 2010

Gevaarlijke hobby ...

Ik heb altijd geleerd om van scherpe messen af te blijven, maar dit was gisteren het resultaat toen ik even snel wat wilde snijden:

't Wapen:

Nu, zes hechtingen verder kan ik gelukkig nog dit:

Ik kan jullie vertellen dat het moment zelf geheel geen pijn doet, het is wel een erg bloederige actie. De witte stof, het mes, de liniaal en mijn bureau, grond, trap en wasbak zitten onder het bloed. Net als een oude handdoek en wat druppels op de autostoel.
Alleen de prikken voor de verdoving waren gemeen, verder geheel geen pijn. 'k Hoop wel dat het netjes geneest. Zo'n stuk vel van je duim afsnijden is niet geheel aan te raden. Ik kon in het ziekenhuis niet geheel goed uitleggen met wat voor soort mes ik dit nu toch had gedaan ;-)

13 oktober 2010

Scandinavian Christmas quilt

Mijn versie van de kerstman in deze quilt.
Ik ben meer van de gezellige dikkerds:

10 oktober 2010

Rare vlek op mijn quilt

Vanmorgen even een update over mijn werkzaamheden.
Bij het bekijken van mijn foto's zag ik opeens een rare vlek op mijn quilt:

Op de volgende foto stond het monster wat voor de vlek heeft gezorgd:

Dit is Ricki en hij is erg nieuwsgierig. Vooral als ik iets op de grond laat liggen is hij er als de kippen bij. Mocht het niet naar zijn zin liggen, dan gaat hij ermee gooien. Dit is niet het geval met (stukken) quilts. Deze liggen namelijk veel te lekker, dus die zijn bij voorbaat al goed gekeurd.
De quilt is nu zo ver. De foto is door alle commotie een beetje scheef:

Ook het volgende blok is bijna klaar. Omdat ik deze anders heb gemaakt dan het origineel, houd ik hem nog even geheim. Hier een voorproefje:

De rest volgt...

29 september 2010

Scandinavian Christmas Quilt deel twee


Ook het tweede deel is klaar, nu de randen er nog aan maken...

28 september 2010

Driedaagse cursus

Afgelopen week ben ik voor een driedaagse cursus naar 't Quiltgebeuren in Den Brielle geweest. Hier heb ik een cursus appliceren gevolgd onder leiding van Ted Storm.











We waren met acht cursisten van geheel verschillende achtergronden. Het was een gezellig groep.
Ik heb er heel veel van opgestoken. Vooral het appliceren van een mooie ronde lijn en van een scherpe hoek. Ook kregen we veel tips over het afwerken en het gereedschap. Ik heb zoveel gehoord dat ik nu de komende jaren weer verder kan.

Na drie dagen hadden we allemaal een opzet gemaakt voor 1 tulp. Deze is geheel geregen en klaar om op de achtergrond stof geappliceerd te worden. Hier zijn we niet helemaal aan toegekomen.
















Hier zie je de hele groep bij elkaar met het resultaat na drie dagen.

20 september 2010

Een randje eraan ...

Aan het eerste blok is nu ook de rand verschenen. Het tweede blok is ook al een eind klaar, dus de vaart zit er lekker in.

17 september 2010

Quiltrol

Allereerst wil ik jullie bedanken voor de leuke reacties op de quiltrol.
Er kwamen bij die reacties ook een aantal vragen naar voren. Deze probeer ik te beantwoorden.






















* Hoe groot moet ik me een quiltrol voorstellen? De rol is 90 bij 50 cm geworden. Dit had te maken met de hoeveelheid stof die ik nog over had. Er zit dus geen praktische gedachte achter.
* knakt hij dan niet dubbel, of doe je er een kartonnen koker in?
Als basis van de rol heb ik gebruik gemaakt van een tekenkoker. Ik heb de doppen aan de zijkant niet gebruikt, maar die kun je gebruiken om de rol af te werken.






















* Leg je daar losse blokken in of een hele quilt? Dit is allebei mogelijk. Uiteraard moet de lap stof wel groot genoeg zijn voor een quilt. Mijn middenblok van mijn kompasquilt paste er in de vakantie mooi in.
















* hoe werken die sluitingen? De bloemen zitten er ter decoratie op. Ik sluit het geheel door een strik te leggen in de linten.






















* Waar kan ik een beschrijving vinden? Op deze site van Teresa kun je een duidelijke uitleg vinden met foto's. De uitleg is in het engels. Ook ik heb gebruik gemaakt van deze uitleg. Het ontwerp is dus niet van mij.
Je kunt nog meer blogs vinden met uitleg als je zoekt op: quiltblock roll of quilt block keeper.

Mocht je ook zo'n handige quiltrol gaan maken, dan wens ik je veel plezier.

14 september 2010

Update: Civil War Diary Quilt

Ook hier zijn er deze maand op de valreep weer twee blokken bijgekomen.
Het werken aan de blokken blijf ik erg leuk vinden, maar ik heb er geen systeem in. Gelukkig is de 14e voor mij wel een stok achter de deur om door te gaan.


Het volgende blogje zal ik wat meer vertellen over de quiltrol die ik heb gemaakt. Ik zal ook proberen de website te achterhalen waar ik het 'patroon' vandaan heb.
Alle vragen zullen dan beantwoord worden en ik zal wat meer foto's laten zien.

11 september 2010

Scandinavian Christmas Quilt

Wat een heerlijk werkje is deze quilt toch. Door al die verschillende technieken is het erg leuk om er aan te werken. Ik ben nu begonnen met de kleine sterren. Verder ligt de rand al klaar van het tweede blok en heb ik afbeeldingen gezocht om het derde en vierde blok aan te passen. Ik vind de engel en de kerstman niet zo leuk.

Voordat ik op vakantie ging (in juli) heb ik nog even snel deze quiltrol gemaakt. Hij is gemaakt van stofjes die ik over had na het schoolfeest met het thema: Ik houd van Holland. Hij is erg fleurig geworden en erg handig in gebruik.

06 september 2010

Patchen

De afgelopen dagen ben ik lekker aan het patchen geweest. Zo is de rand voor de NI gegroeid, ik heb meerdere blokken gemaakt voor de log cabin bol en ik heb van twee blokken de randen geborduurd voor de Scandinavian Christmas Quilt. Toen ik stof ging kopen bij Janine kreeg ik te horen dat het borduren van de rand een minder leuk werkje is. Vandaar dat ik daar mee ben begonnen. Het gaat echter aardig snel en ik had er verder geen moeite mee. Ik hoop dus nu maar dat ik snel mijn bestelde stoffen krijg, dan kan ik verder gaan werken.
Vanavond ga ik eerst een leespauze inlassen, want de Quiltmania lag hier vanmiddag op de mat toen ik uit mijn werk kwam. En het kriebelt om daar in te gaan neuzen.

30 augustus 2010

Mijn bezigheden

De afgelopen week heb ik aan verschillende projecten gewerkt. Niet echt iets concreets om te laten zien, vandaar een overzichtsfoto.
Ik ben de Gardeners Journal Quilt aan het quilten, de rand aan het maken voor de Nearly Insane Quilt, ik ben begonnen aan de Scandinavian Christmas Quilt, een tussendoortje (de bol van log cabins) en de stitcheries van de Life is Beautyful Quilt.
Voldoende werk dus nog voorlopig.

25 augustus 2010

Toe aan wat nieuws

Vandaar deze vernieuwde layout.

23 augustus 2010

Hij hangt...

tada.... Hij hangt. Wat? Mijn gedraaide log cabin quilt met sterren. In het weekend heb ik deze met de machine doorgequilt. Een heel werkje, maar toch sneller dan met de hand. Doordat er meerdere lagen soms over elkaar zitten was met de hand quilten geen optie en ja ... ik heb toch niet voor niets zo'n mooie naaimachine en een cursus Low Stress Quilten gevolgd. Niet dat het nu zonder stress ging. Met de hand blijft ik toch een leuker werkje vinden, ook al is het veel intensiever.

Enkele close-up foto's. De laatste is van de achterkant.

Op naar de volgende affo.

17 augustus 2010

Nearly Insane

Zoals ik in mij vorige blogje al vertelde, had ik mij voor deze zomer een aantal doelen gesteld.
Het tweede doel was: alle blokken van de Nearly Insane quilt aan elkaar zetten. Niet zoveel werk, aangezien alle blokken al klaar waren en de meeste rijen ook al aan elkaar gezet waren.
Hier dus het resultaat:

's Avonds ben ik druk in de weer om de rand te maken. Dit is ook nog een heel werkje, maar twee kanten zijn al klaar.
Nog meer doelen? Ja, wordt vervolgd....

15 augustus 2010

Top af: gedraaide log cabin

Voor de zomer had ik mij een aantal doelen gesteld. Een ervan was het afmaken van de top van mijn gedraaide log cabin. Deze lag al voor een groot deel klaar, maar ik wilde er nog een extra rand log-cabins aanmaken en dan nog een rand om het geheel.
Dit doel is alvast gelukt. Doordat nog niet al het papier van de achterkant is gescheurd is de quilt nog niet helemaal plat.

Ik had nog meer doelen, maar daarover de volgende keer meer.

Ik ga nu mijn leesachterstand inhalen op de andere blogs die ik volg, ben voorlopig dus wel even zoet...