29 november 2014

Voor naar mijn werk heb ik wederom een tas gepimpt.
 Ik was even niet in een creatieve bui
en heb gewoon een tas nagemaakt van internet.
Wil je deze ook maken, kijk dan even op deze link.
Daar wordt duidelijk uitgelegd wat je nodig hebt
en welke stappen je moet ondernemen.

28 november 2014

Overeenkomsten tussen mijn twee kleine vriendjes

In huis heb ik twee kleine vriendjes, die veel overeenkomsten hebben.
Zo zijn ze bijvoorbeeld allebei eigenwijs,
ze gaan ieder hun eigen weg.
Zo loopt de een als hij eten ziet en de ander als hij te warm wordt.
 Zelden doen ze wat ik wil. 
 
 
De ene woont in plantjes en de vensterbank,
de andere in de gang op tafel.
De een houdt van stroomkabels, de andere van stroom.
Beide worden ze graag verwend, bekeken en geaaid.
Opvoeding is noodzakelijk en ook de nodige kennis.
 
Vandaar dat ik vandaag met 1 vriendje naar Dorry in Tilburg ben geweest
om meer te leren en vooral het eigengereide apparaat onder de knie te krijgen.
 
 
Gelukkig was ik niet de enige Dummie.
Monique en Ingrid waren er ook.

 
 Nadat Dorry de nodige kennis had gedeeld over het spoelhuis,
 het spoeltje en inrijgen van de draad, mochten we aan het werk.
 
 
Het maken van de log cabin blokjes viel mij alles mee.
 Mijn machine luisterde goed
(waarschijnlijk omdat hulp zo dichtbij was).
Ook ging mijn machine geen eigen leven lijden,
bleven de naalden heel,
 liepen de draadjes niet vast
en ging het apparaat niet vanzelf lopen.
Nu maar hopen dat dit thuis ook zo gaat.....
 
Met zeven blokjes mocht ik naar huis.

 
Thuis gekomen was ik mijn andere, jongere vriendje kwijt.
Maar wat op het oog een varen lijkt.......

 
...... is in werkelijkheid een slaapplaatsje van ons konijntje.

 
Fijne weekend,
 

05 november 2014

En er wordt zo nu en dan een quilt steekje gezet in de spelende kinderen.
 

02 november 2014

Victoriaans naaidoosje

Tijdens een bezoekje aan Liberty in Londen, zag ik een schattig naaidoosje staan. Ik heb staan kwijlen en piekeren, maar wat is er nu leuker dan er zelf een maken ;-)



29 oktober 2014

Geboorte van ....



 Vorige week was ik druk in de weer met mijn Baby Jane blokjes.  Tot mijn verrassing kwam ik erachter dat ik op 8 blokjes na alle vierkante blokjes af had.
Ik heb alle blokken door elkaar gemaakt en vond het dan ook leuk dat ik juist het allerlaatste blok in het boek nog niet had gemaakt.
Deze heb ik dan ook voor het laatst bewaard. Eerst weer leuke stofjes gezocht en het patroon er met een uitwisbare stift opgetekend.

 Toen aan de slag met doorrijggaren en daarna het geheel met kleine stofjes op een ondergrond lapje vastgezet. Het geheel netjes gestreken en daarna op maat gesneden.
En daarmee is dus het laatste vierkante blok geboren op donderdag 23 oktober 2014.
Nu nog een stuk of 20 driehoeken en dan ....

03 oktober 2014

Pronkrol

Helemaal op de borduurtoer ben ik bezig met mijn pronkrol met Marker technieken.
Als eerste drie alfabetten, waarvan 1 uit 1739.
 
 
Hier werk ik aan witwerkrand van een dokie.
Het is een heel gepuzzel, getel en ook veel uithalen.
We zullen maar denken dat het een oefen pronkrol is.
 

13 september 2014

Marker witwerk

Op dit moment ben ik helemaal in de ban
van het maken van Marker witwerk.
 Vorig jaar heb ik deels meegedaan met de E cursus van Needles@work.


Vandaag begint de tweede cursus.
Het maken van een pronkrol met diverse Marker lapjes.
Helemaal leuk!


Het goed tellen is voor mij nog het grootste probleem.
Soms haal ik het uit, soms laat ik het zitten.
De vetergaatjes gaan steeds beter en ook het platwerk vind ik leuk om te doen.
De overige technieken moet ik nog verder gaan oefenen voor een heel mooi resultaat.


Fijn weekend

07 september 2014

Bunschoten-Spakenburg

Vroeg in de ochtend stapten mijn man en ik in de auto richting Bunschoten.
Aangekomen bij de Kastanjeboom werden we met een huifkar van de parkeerplaats naar de boerderij gebracht.
Hier waren allemaal standjes opgebouwd met tweedehands textiel en handwerk. Na heel wat gesnuffel en wat geld uitgeven begeven we ons daarna naar Spakenburg.
 
Hier vond dit weekend de visserijdag plaats.
Nu waren zowel mijn man als ik nooit eerder in dit stadje geweest, dus hebben we genoten.
In het museum hebben we ons van alles uit laten leggen over de klederdracht op de verschillende dagen van de week en de verschillende periodes van rouw en het maken van kraplappen en kralentasjes.
Wat een werk!
Natuurlijk hebben we ook de quilts bekeken die daar tentoongesteld worden.
 
Buiten zijn we daarna wezen slenteren langs de kade en kraampjes. Het is jammer dat we beiden geen vis eten, want er was aanbod genoeg.
Leuk ook om te zien hoe de klederdracht vandaag de dag nog op feestdagen wordt gedragen.
 
Uiteraard ben ik niet met lege handen thuis gekomen. Het boek: "van oatjes goet" had ik al eens op een bee ingekeken en stond op mijn verlanglijstje. De bladen van HZG zijn voor mij onbekend, dus erg leuk om voor een prikkie een paar te kopen om inspiratie op te doen.
 
 
 

30 augustus 2014

Tassen

Tijdens een bezoek aan de quiltdagen in Rijswijk heb ik een pakket gekocht om een tas te maken. Uitleg via een cd en de stof zat erbij.
Wel zo makkelijk voor iemand die nog nooit een tas gemaakt heeft.
 
 
Dit smaakte echter naar meer.
Dus even gezocht op pinterest en daar kwam ik de leukste creaties tegen van de gepimpte tas van appie.
Die tas vroeg om een eigen ontwerp.
Dus in de vakantie ben ik aan de slag gegaan met vilt, wol, een stuk oud gordijn en knoopjes en kraaltjes.
 
Vandaag heb ik het paneel op de voorkant van de tas gezet.
Nu nog de achterkant en binnenkant.


23 augustus 2014

Door / stoplapje

Waar ik de afgelopen maanden mee bezig ben geweest?
Hiermee bijvoorbeeld.
Het borduren van een lavendel zakje.
Het ruikt heerlijk.
Dit was meer een klein tussendoor werkje.
 Verder was ik al bezig met een door/stoplapje.
 Deze is nu klaar.
Ik heb gebruik gemaakt van het patroon Elma.


22 augustus 2014

Weer terug

 Weer terug van een lange blogpauze. Er was niet echt een reden voor een pauze, hooguit dat ik gek werd van een slecht werkende camera en computer. Beiden zijn nu vervangen, dus geen uitstel meer mogelijk.
Er zijn in de tussentijd wel wat dingen gebeurt. Zo heeft ons 10 jaar oude konijntje afscheid van ons genomen en is er een jong konijntje die nu zijn huisje heeft gezet bij ons.
Het is een leuk, ondeugend beestje. Ik verdenk hem ervan dat hij adhd heeft
(weet niet of dit mogelijk is?)
Hij kan heel hard rennen, springen, draaien en veel eten. Na een minuut of tien razen, gaat hij gelukkig wel rustig liggen en kan je hem knuffelen. Vanaf het begin ligt hij al met zijn pootjes naar achteren op de bank te rusten. Hij voelt zich dus helemaal op zijn gemak.
Zoveel, dat hij overal plast en keutelt. Hier ligt dus nog wel een taak voor ons ;-)
Verder is er natuurlijk weer veel gequilt, maar daar wil ik jullie de volgende keer meer over vertellen.
Twee weken geleden ben ik in Birmingham geweest voor het Quilt Festival.
Het was fantastisch, overweldigend. 's Avonds ging ik zeer moe, maar voldaan slapen.
Hierbij een kleine collage met foto's van quilts:
 

18 februari 2014

Bom

Iedere maand krijg ik trouw vier patroontjes van een stitcherie bom toegestuurd.
Ik heb nu acht blokken klaar en er liggen er al twaalf, 
die wachten op een draadje.
Om een beeld te krijgen hoe deze quilt gaat worden,
heb ik de eerste vier blokken aan elkaar gezet.
Ik werk met de quilt-as-you-go methode.
De witte gestitch-te (is vast geen nederlands woord)
moeten wel nog een extra quiltdraadje krijgen.
Ik zet hem anders aan elkaar dan het patroon aangeeft.

15 februari 2014

baby Jane groeit

Het quilten van mijn baby Jane gaat ook rustig door.
 Iedere week probeer ik een stukje verder te werken.
Dit is toch een stuk meer draaien en keren
door alle verschillende vormen en kleine stukjes.
Heel anders werken dan bij de Reiko quilt, maar het resultaat .....
Ik begin een beetje simpel te worden van blogger.
Ik krijg via mijn laptop geen foto's meer op mijn pagina.
Deze verstuur ik eerst via de mail naar de Ipad,
daar plaats ik de foto's via de app van blogger en dan werk ik verder op de laptop.
 Ben ik de enige met dit soort omslachtige handelingen?
Heeft iemand een tip?

12 februari 2014

Reiko


Het eerst blok is gequilt.
Heerlijk werkje, die lijnen rechtdoor bevallen mij wel.