23 november 2009

Probeersel maar ...

Een aantal weken geleden had ik mij opgegeven voor een cursus appliceren. Ik wil al langere tijd een applicatie quilt maken, maar heb nog niet echt ervaring. Soms maak ik wat kleine dingen, maar een hele quilt, daar durfde ik mij niet aan te wagen.
Helaas werd de cursus verzet naar andere data, waardoor ik niet meer mee kon doen. Balen dus, maar dan houd je dus wel geld over. En wat doe je dan met dat geld? Juist.. Stofjes kopen en een boek.
Ik heb gekozen voor de quilt: Hop to it. In dit boek staat een duidelijk uitleg met foto's over hoe je kunt appliceren.

Om nu meteen aan de hele quilt te beginnen vond ik wat gewaagd. Toch ben ik dit weekend begonnen aan een blok. Ik heb al doende geleerd:
* De steekjes niet zo groot maken:

* Een ruime naad houden bij het knippen, waardoor deze niet te zien is als ik het freezerpapier verwijder
* Als het niet goed gaat, even uithalen en niet stug doorgaan:

* Bij het op maat snijden van het blok er wel op letten dat het blok in het midden zit (duh)

Maar na een blokje oefenen ben ik nu wel zo ver dat ik het aandurf om de hele quilt te maken. Dit blokje was dus een proeflapje, nu gaat het echte werk beginnen en ik zie het helemaal zitten.

10 comments:

Klaske zei

Volgens mij word dit een fantastische quilt!!!

Quiltpassion.blogspot.com zei

Je bent lekker bezig, mooi hoor!
Groetjes, Cisca

Anoniem zei

Aldoende leert men en komt het vast goed. Zit er al leuk uit.

Nelleke zei

hallo Rina,je zult zien dat als je eenmaal begonnen bent het steeds beter zal gaan.Oefening baart kunst.groetjes Nelleke

ria vogelzang zei

Je doet het heel goed! En weet je: het is gewoon hartstikke leuk om te doen!!!!
Groetjes van deze applicatie-fan ;)

Guusje, zei

Wat goed dat je het gewoon aandurft en doet en het ziet er goed uit. Elk blok zal mooier en beter worden. Ik ga ook verder met de huizenquilt van Blackbird Designs en dat is ook al een en al appliceren maar o zo ontzettend leuk.

Berna zei

Ziet er mooi uit Rina. Succes met je hele quilt. Ik ben benieuwd.

Jossie zei

Dapper hoor dat je er aan durft te beginnen. Maar tijdens je eerste eigen les heb je al veel geleerd. Die fouten vergeeet je vast nooit meer. Het gaat helemaal goed komen.

quilting Jeannet zei

Leuk hoor Rina, het is toch prima gelukt ? je hebt geen cursus nodig ! ik wil het ook altijd zo graag, maar het is niet mijn hobby, appliceren, toch ga ik aan de POP beginnen ( Pocket of Possie) met de quiltclub in Brielle, het thema is daar mandjes, hoe is het met je kerstquilt ??
Ik ga de mijne morgen ophalen in Zuidland.......

groetjes, Jeannet

Erica zei

Dat wordt vas een heel mooie quilt! Appliceren is veel werk maar het resultaat mag er zijn.